Je motor onderhouden is belangrijk voor veilige en probleemvrije kilometers. Vaak merk je niet direct dat iets niet goed gaat, maar er zijn duidelijke signalen waaraan je kunt zien dat het tijd is om naar de werkplaats te gaan. Hieronder bespreek ik zeven tekens om vanaf te weten, zodat je handelen voordat kleine problemen groot worden.
1. Geluiden die niet kloppen
Als je motor begint te tikken, ratelen of kloppen, vooral bij koude start, bij bepaalde toerentallen of bij accelereren, is dat vaak een alarmsignaal. Tikkende kleppen, losse onderdelen of versleten lagers kunnen hier de oorzaak zijn. Je wilt dit niet negeren omdat het duidt op slijtage of onvoldoende smering. Een klein tikje kan uitgroeien tot grote motorproblemen.
2. Veranderingen in vermogen of acceleratie
Merk je dat je motor niet meer zo soepel optrekt als voorheen, of dat hij minder vermogen levert? Bijvoorbeeld bij inhalen of bergop. Het kan zijn dat brandstofinjectoren vuil zijn, de compressie is afgenomen, of dat er sprake is van slecht werkende ontsteking. Dit soort symptomen wijzen erop dat je motor technisch niet meer optimaal functioneert en onderhoud nodig heeft.
3. Vreemd brandstofverbruik of slechte verbranding
Als je merkt dat je motor meer benzine verbruikt dan voorheen, of dat hij onregelmatig loopt (bijv. sputteren, terugvallen in toerental), dan is er waarschijnlijk iets met de verbranding of de brandstoftoevoer. Denk aan verstopte luchtfilters, vervuilde brandstofslangen, bochtige inspuiting of problemen met de ontsteking. Als je dit laat zitten, wordt het vaak alleen maar erger.
4. Trillingen of instabiel stuurgedrag
Trillende motorblokken of trillingen door de motor kunnen duiden op meerdere problemen: onbalans in het motorblok, versleten motorsteunen, problemen aan de koppeling of versnellingsbak, of zelfs schade aan de chassisophanging. Ook het rijwielgedeelte, zoals wielen, banden en vering kan meedoen. Als je dit voelt, vooral bij bepaalde toerentallen of snelheden, laat het dan controleren.
5. Lekkage en oliedruk of smeerproblemen
Je wilt nooit rijden met te weinig olie of met olie die lekt. Lava lekkages onder de motor, op de koppeling of rond de keerringen af en toe reinigen is één ding, maar wanneer olie zichtbaar sijpelt of druppels vormt, is het serieus werk. Ook de oliedruk moet constant blijven; een plotselinge daling kan duiden op verstoppingen, versleten keerringen of probleem met de oliecirculatie. Smering en oliedruk zijn vitale onderdelen voor elke motor.
Actie ondernemen bij NIVI Motoren
Bij NIVI Motoren in Dordrecht begrijpen we dat jij je motor in topconditie wilt houden zonder gedoe. Zie je één of meer van deze tekens? Aarzel dan niet om langs te komen. Onze werkplaats met ervaren monteurs kan snel beoordelen wat er moet gebeuren: van kleine afstellingen, smering, controle van olie en remmen, tot meer uitgebreide reparaties. Je voorkomt niet alleen hogere kosten later, je rijdt ook weer met vertrouwen de weg op. Bekijk hier ons aanbod.
